ДОСЛІДЖЕННЯ СИСТЕМНОЇ ВОДИ ЖЕЛЕЙНОЇ ПРОДУКЦІЇ ВІД РІЗНИХ ВИРОБНИКІВ ТЕРМОДИНАМІЧНИМИ МЕТОДАМИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2079-0821.2025.01.08Ключові слова:
желейна продукція, системна вода, тензометричний метод, низькотемпературний калориметричний методАнотація
Об’єктом дослідження були желейні вироби від різних виробників: ТМ «Бісквіт-Шоколад»; ТМ «Стимул»; ТМ «Klim»; ТМ «Jelini»; ТМ «Haribo»; ТМ «Roshen». Дослідженнями гігроскопічних властивостей желейних виробів від різних виробників тензометричним методом встановлено, що під час вибору упакування та формулювання вимог до умов зберігання слід враховувати, що зберігатися досліджувана желейна продукція від різних виробників у паропроникному упакуванні може без псування за відносної вологості повітря не більше 70…75 %. При цьому зберігання у паропроникному упакуванні без підсихання продукції або без надмірного її зволоження можливе за діапазонів вологості: ТМ «Бісквіт-Шоколад» – від 45 до 55 %; ТМ «Стимул» – від 45 до 55 %; ТМ «Klim» – від 35 до 45 %; ТМ «Jelini» – від 45 до 55 %; ТМ «Haribo» – від 45 до 55 %; ТМ «Roshen» – від 35 до 45 %. Зберігання досліджуваної желейної продукції за відносної вологості повітря більше 70…75 % або за умови необхідності суворого збереження її вихідного вологовмісту можливе лише у паронепроникному упакуванні. Дослідженнями системної води желейної продукції від різних виробників низькотемпературним калориметричним методом встановлено, що найбільшу кількість системної води, яка володіє властивостями об’ємної або, так званої, вільної води, утримують зразки желейної продукції від ТМ «Roshen» та ТМ «Бісквіт-Шоколад» (відповідно 0.31 та 0.29 кг/кг), а найменшу – зразки від ТМ «Haribo» та ТМ «Klim» (відповідно 0.13 та 0.15 кг/кг). Інші зразки займають проміжне значення щодо кількості вимороженої системної води: ТМ «Стимул» – 0.27 кг/кг; ТМ «Jelini» – 0.25 кг/кг. Виходячи із отриманих даних, можна припустити, що під час розробки технології виробництва желейної продукції пріоритетними для ТМ «Roshen» та ТМ «Бісквіт-Шоколад» були у більшому ступені органолептичні властивості, а для продукції ТМ «Klim» – подовжені терміни зберігання. Щодо желейної продукції від ТМ «Haribo», то вона на відміну від інших досліджуваних зразків, які відносяться до желейного мармеладу, відноситься до жувального мармеладу, вимоги до якого за органолептичними властивостями за консистенцією відрізняються від інших зразків.
Посилання
Statystychna informatsiya. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. Official website. URL: http://ukrstat.gov.ua/ (Accessed: 20.10.2024)
Voronin, A. (2019). Problems and prospects of development of the confectionery industry of Ukraine. Socio- economic research bulletin, 2-3, (70-71), 198–207. (https://orcid.org/0000-0002-8788-9644) URL: http://vsed.oneu.edu.ua/collections/2019/70- 71/page.php?id=abstract/eng/198-207
Kronikovskyi, D. O. (2019). Ukraine’s confectionery industry trends. Efektyvna ekonomika, 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3460
Arkolakis, C. (2010). Market Penetration Costs and the New Consumers Margin in International Trade. Journal of Political Economy, 118, 6, 1151–1199. URL: https://doi.org/10.1086/657949
Bochko, O.Yu., Balyk, U.O., Karpiy, О.P. (2022). Studying the confectionery market: impact of the pandemic and war. The actual problems of regional economy development, 2, 18, 264-273. URL: https://doi.org/10.15330/apred.2.18.264-273
Vlasenko, O. P. (2011). Marketynhovi tendentsiyi identyfikatsiyi profilyu spozhyvacha na rynku kondytersʹkykh vyrobiv. Visnyk Zhytomyrsʹkoho natsionalʹnoho ahroekolohichnoho universytetu, 1(28), 2, 73–80. URL: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/226
Demʺyanenko, K. A. (2016). Tendentsiyi rozvytku kondytersʹkoho rynku Ukrayiny v suchasnykh umovakh. Molodyy vchenyy, 9(36), 45–50. URL: https://nubip.edu.ua/ sites/default/ files/zbirnik_tez_190919_ii_mi zhnarodna_naukovo-praktichnoyi_konferenciya_.pdf
Kilʹnitsʹka, O.S., Kravchuk, N.I., Kutsmus, N.M. (2018). Rynok kondytersʹkoyi produktsiyi v Ukrayini: tendentsiyi ta perspektyvy rozvytku. Ekonomika APK, 11, 29- 43.URL:
https://eapk.com.ua/web/uploads/pdf/eapk_2018_11_p_29_43.p df
Venher, V., Romanovsʹka, N., Romanovsʹka, T., Sheyko, O., Savchenko, I. (2024). Indicators of the ukrainian confectionery market. Naukovyy visnyk mizhnarodnoyi asotsiatsiyi naukovtsiv. Seriya: ekonomika, upravlinnya, bezpeka, tekhnolohiyi, Electronic scientific edition. URL: https://man.org.ua/nv/index.php/about/article/view/97/114
Venger, V., Romanovska, N., Chyzhevska, M. (2022). Integration of Ukraine to the Global Value Chains. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 25, 2, 137–
URL: https://doi.org/10.18778/1508–2008.25.17
Analiz rynku kondytersʹkykh vyrobiv Ukrayiny. URL: https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka- konditerskih-izdelij-ukrain (Accessed: 01.09.2024)
Rockland, L.B. (1987). Water Activity: Theory and Applications to Food. Food Technol., 1241–1251. URL: https://doi.org/10.1201/9780203734148
Pohozhykh, M.I., Pak, A.O., Pak, A.V., Zherebkin, M.V. (2012). Doslidzhennya systemnoyi volohy krokhmalyu zeronovykh kulʹtur metodom EPR. EEJET, Skhidno- yevropeysʹkyy zhurnal peredovykh tekhnolohiy, 5/6(59), 62–66. URL: http://surl.li/eqbaic
Dyukareva, H.I., Hasanova, H.YE., Pak, A.O. (2014). Determination of storage conditions for new biscuits using their sorption isotherms. Ukrainian Food Journal, 3, 2, 249-256. URL: http://surl.li/umxymf
Pohozhykh, M.I., Pak, A.O., Chekanov, M.A., Ishtvan, YE.O., Pavlyuk, I.M. (2014). Doslidzhennya systemnoyi vody kharchovoyi syrovyny termodynamichnymy ta molekulyarno- kinetychnymy metodamy. EEJET, Skhidno-yevropeysʹkyy zhurnal peredovykh tekhnolohiy, 5/11(71), 42-46. URL: https://journals.uran.ua/eejet/issue/archive